شبکه سازی به این معنا نیست که تنها در صورت نیاز با افراد ارتباط برقرار کنیم بلکه به معنای ارتباط مداوم با استفاده از تکنیکهای موثر است.
تمام کارآفرینان و افراد حرفهای و فعال در حوزهی کسب و کار میدانند شبکهسازی تا چه اندازه روی موفقیت کارشان تأثیرگذار است. با این حال و با دانستن اهمیت شبکهسازی بسیاری از ما زمان کافی برای انجام این کار را نداریم و حتی نمیدانیم از کجا باید شروع کنیم. خبر خوب این است که افراد متخصص این کار نحوهی انجام شبکهسازی و نکات آن را با ما به اشتراک گذاشتهاند. جردن هاربینگر کارآفرین معروفی است که در دنیای پادکست بسیار شناخته شده است. او پیش از راهاندازی کانال پادکست خود، مجری سری پادکست هایی بود که بیش از میلیونها شنونده داشت و در طول برنامه در مورد راههای برقراری ارتباط موثر و حرفهای صحبت میکرد.
زمانی که میخواهید با یک انسان پر مشغله در ارتباط باشید مطالب و موضوعهای ارزشمندی مانند مقاله، اپلیکیشن، پادکست و... را در غالب ایمیل یا متن برایشان ارسال کنید و در آخر بنویسید نیازی به پاسخ نیست. انجام این کار بسیار مهم است زیرا افراد پرمشغله فرصتی برای پاسخ دادن ندارند و شاید همین باعث شود ایمیل یا متن شما را هرگز باز نکنند. این کار یعنی شما به فکر آنها بودهاید و لازم نیست برای پاسخ دادن از وقتشان برای انجام کار دیگری بزنند. بهعنوان مثال بنویسید:
فکر میکنم این مقاله را دوست داشته باشید. نیازی به پاسخ دادن نیست و فقط میخواستم آن را با تو به اشتراک بگذارم. امیدوارم همه چیز خوب باشد.
انجام این کار نه تنها در زمان آنها بلکه در زمان خودتان نیز صرفهجویی میکند زیرا معمولا چنین ارتباطاتی به مکالمات طولانی ختم میشوند و برای هر دو طرف خسته کننده است. در ادامهی این مقالهبه بررسی سایر نکاتی میپردازیم که در شبکهسازی ضروری هستند.
استفاده از ابزارهایی مانند Cloze و Contactually
این ابزارها به طور خودکار تاریخچهی ارتباطات شما را با افرادی که میشناسید از طریق شبکههای مختلف همگام کرده و هر زمان نیاز به ارتباط باشد این موضوع را یادآوری میکند. تنها کافی است در ابزارهای نام برده شده ثبتنام کنید و اجازه دهید به ارتباطاتتان دسترسی داشته باشند.
برقراری ارتباط از طریق واسطههای مختلف
بهعنوان مثال اگر با تعدادی از اینفلوئنسرهای لینکدین آشنایی دارید از طریق سایر شبکههای اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنید. زیرا ممکن است پیغامتان میان نوتیفیکیشنهای مختلف لینکدین گم شده و هرگز دیده نشود. در عوض شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید که فعالیت کمتری دارند مانند اسنپ چت، توییتر، فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی که عضو هستند. این کار پیغام شما را از سایرین متمایز میکند.
دو قانون طلایی برای شبکهسازی در قرن ۲۱
۲- همیشه برای رفع مشکل پیغام ندهید: اینکه به یک نفر تنها زمان نیاز پیغام دهید به هیچ عنوان پسندیده نیست. همهی ما در زندگی به کمک دیگران احتیاج داریم و نباید هنگام بروز مشکل به یاد آنها باشیم. خودتان را در مقابل دوستی بگذارید که تنها برای رفع گرفتاری از شما سراغ میگیرد. مطمئنا بعد از مدتی با این دوست قطع ارتباط کرده و حاضر به پاسخ دادن تماسهایش نخواهید بود. بهعنوان مثال تصور کنید شخصی با شما تماس گرفته و بعد از مدتها حالتان را میپرسد. همین شخص بلافاصله هفتهی بعد نیز تماس میگیرد و از شما میخواهد کاری را در ازای مبلغ بسیار کمی برایش انجام دهید. شما بلافاصله متوجه میشوید تلفن هفتهی پیش به منظور مقدمهسازی بوده و از این موضوع ناراحت میشوید. دیگران نیز این موضوع را متوجه میشوند بنابراین اگر احساس میکنید در آینده به کمک شخصی احتیاج خواهید داشت در طول سال با او در ارتباط باشید. از تکنیک هاربینگر استفاده کنید و هر از گاهی برایش مقالههای جالب بفرستید و نشان دهید همیشه به یادش هستید.
شبکهسازی کار مشکلی است و هنگامی که هر دو طرف افراد پرمشغلهای باشند این کار سختتر نیز میشود. با این حال با به کار بردن تکنیکهای کوچک و موثر میتوان ارتباطات قوی ایجاد کرد و به طور موثر به شبکهسازی پرداخت.